Proč tak brzy?
Učení angličtiny jako druhého jazyka už od narození může mít pro malé děti mnoho výhod. Zde je několik klíčových důvodů podpořených výzkumy a názory odborníků:
1. Kognitivní výhody
Výzkumy ukazují, že děti vystavené dvěma jazykům od raného věku mají rozvinutější kognitivní schopnosti. Dvojjazyčné děti se lépe vyrovnávají s multitaskingem a vykazují vyšší schopnost soustředění. Rané učení jazyků stimuluje mozek a rozvíjí oblast zodpovědnou za řešení problémů a paměť, což může mít dlouhodobý pozitivní vliv na jejich akademické úspěchy.
Zdroj: Bialystok, E. (2009). Bilingualism: The good, the bad, and the indifferent. Bilingualism: Language and Cognition.
2. Vylepšená výslovnost
Malé děti mají přirozenou schopnost osvojovat si nové zvuky a gramatiku. Čím dříve jsou vystaveny druhému jazyku, tím lepší mají šanci osvojit si autentickou výslovnost a intonaci. Výzkumy ukazují, že existuje "kritické období" pro učení jazyka, které je nejvýraznější během raného dětství. Po jeho skončení je pro děti obtížnější osvojit si přirozenou výslovnost.
Zdroj: Kuhl, P. K. (2004). Early language acquisition: Cracking the speech code. Nature Reviews Neuroscience.
3. Kulturní vnímavost
Děti, které jsou vystaveny druhému jazyku od raného věku, jsou obvykle více otevřené a vnímavé k různým kulturám. Angličtina, jako globální jazyk, otevírá přístup ke kulturním zdrojům z celého světa, a tím podporuje kulturní uvědomění a rozšiřuje obzory dětí.
Zdroj: García, O., & Wei, L. (2014). Translanguaging: Language, bilingualism and education. Palgrave Macmillan.
4. Lepší akademické výsledky
Děti, které se učí angličtinu jako druhý jazyk od raného věku, mají tendenci dosahovat lepších výsledků v akademických předmětech, jako jsou matematika, věda a čtení. Výzkumy dokazují, že bilingvní děti mají lepší analytické a kritické myšlení, což přispívá k jejich úspěchům ve škole.
Zdroj: Cummins, J. (2000). Language, Power, and Pedagogy: Bilingual Children in the Crossfire. Multilingual Matters.
5. Připravenost na globální svět
V dnešním propojeném světě je angličtina klíčem k přístupu k informacím, vědě, technologiím a kariérním příležitostem. Rané zvládnutí angličtiny poskytuje dětem konkurenční výhodu na trhu práce a v životě obecně.
Zdroj: Crystal, D. (2003). English as a Global Language. Cambridge University Press.
6. Přirozená schopnost osvojování jazyka
Děti mají jedinečnou schopnost učit se jazyk přirozeně bez cíleného studia, a to zejména při vystavení v přirozeném prostředí. Čím dříve dítě začíná s druhým jazykem, tím více je jeho osvojení bezproblémové, protože děti využívají svých přirozených schopností napodobovat zvuky, slova a větné struktury.
Zdroj: Tomasello, M. (2003). Constructing a Language: A Usage-Based Theory of Language Acquisition. Harvard University Press.